Prędkość na drogach zabija - działania "Zero tolerancji"
Policjanci z całej Wielkopolski będą w ciągu najbliższych dwóch tygodni prowadzić działania pn. "Zero tolerancji" zmierzające do ograniczenia wypadków, których głównym powodem jest nadmierna prędkość. Od dzisiaj do piątku prowadzić będą profilaktykę, natomiast od niedzieli rozpoczną się pomiary prędkości i niestety mandaty.
Od dzisiaj m.in. w okolicach szkół będzie można spotkać dzielnicowych, którzy będą się uważnie przyglądać poczynaniom kierowców odwożących dzieci na lekcje. Wszelkie nieprawidłowości będą przez nich wskazywane, ale obędzie się raczej bez mandatów. Do końca tygodnia podobnych przedsięw2zięć będzie jeszcze wiele i wszystkie będą miały na celu uświadomienie kierowcom zagrożeń, jakie niesie ze sobą nadmierna prędkość.
Jednak od niedzieli 19 marca na drogi wyruszą patrole z Wydziału Ruchu Drogowego wyposażone w mierniki prędkości. Represyjne działania potrwają do piątku 24 marca i wtedy już łamiący przepisy ruchu drogowego nie będą mieli co liczyć na pouczenia. Poniżej przedstawiamy statystykę wydarzeń drogowych z województwa Wielkoposlkiego.
-
PRĘDKOŚĆ ZABIJA NA DROGACH !
STAN BEZPIECZEŃSTWA W RUCHU DROGOWYM W WIELKOPOLSCE W LATACH 2012 – 2016
W 2016 roku na drogach woj. wielkopolskiego zaistniało 36.758 zdarzeń drogowych, w tym 2.304 wypadki, w których 249 osób poniosło śmierć,
a 2669 doznało obrażeń ciała. Policji zgłoszono 34454 kolizje drogowe.
W porównaniu z rokiem 2015 r. nastąpił wzrost liczby:
-
wypadków drogowych o 110 tj. 5,0 %,
-
osób zabitych o 4 tj. 1,6 %,
-
osób rannych o 149 tj. 5,9 %,
-
kolizji drogowych o 4896 tj. 16,5%.
Zdecydowaną większość zdarzeń drogowych spowodowali kierujący pojazdami – 84,2 %.
W 2016 roku w Wielkopolsce odnotowano 2013 wypadków z winy kierujących, w których 201 osób zginęło, a 2367 zostało rannych; zgłoszono również 28.942 kolizje drogowe.
Od lat, jedną z głównych przyczyn tragicznych w skutkach wypadków drogowych obok nieustąpienia pierwszeństwa przejazdu jest
PRĘDKOŚĆ I ZACHOWANIA ZWIĄZANE Z PRĘDKOŚCIĄ:
-
niedostosowanie prędkości do warunków ruchu,
-
niezachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami,
-
gwałtowne hamowanie.
Przyczyny zdarzeń drogowych z winy kierującego:
PRZYCZYNY |
Wypadki |
Zabici |
Ranni |
Kolizje |
||||
2015 |
2016 |
2015 |
2016 |
2015 |
2016 |
2015 |
2016 |
|
Niedostosowanie prędkości do warunków ruchu |
421 |
439 |
59 |
65 |
567 |
554 |
4133 |
5244 |
Niezachowanie bezp. Odległości między pojazdami |
115 |
132 |
5 |
4 |
148 |
173 |
4432 |
5243 |
Gwałtowne hamowanie |
8 |
8 |
0 |
0 |
10 |
9 |
69 |
57 |
Wykroczenia spowodowane niedostosowaniem prędkości do warunków ruchu, niezachowaniem bezpiecznej odległości między pojazdami i gwałtownym hamowaniem stanowiły w 2016 roku odpowiednio:
-
28,8 % wypadków drogowych spowodowanych przez kierujących,
-
34,3 % osób zabitych w wypadkach spowodowanych przez kierujących,
-
31,1 % osób zabitych w wypadkach spowodowanych przez kierujących,
-
36,4 % kolizji drogowych spowodowanych przez kierujących.
Bardzo niepokojącym zjawiskiem, niekorzystnie wpływającym na stan bezpieczeństwa w ruchu drogowym w województwie wielkopolskim, jest wzrost udziału „prędkości” jako głównej przyczyny powstawania wypadków, w porównaniu do roku 2015.
-
RODZAJE ZDARZEŃ DROGOWYCH SPOWODOWANYCH „PRĘDKOŚCIĄ”
Niektóre rodzaje zdarzeń drogowych, gdzie główną przyczyną było niedostosowanie prędkości jazdy:
|
Wypadki |
Zabici |
Ranni |
Kolizje |
|||||
PRĘDKOŚĆ |
wywrócenie się pojazdu |
73 |
7 |
129 |
403 |
||||
najechanie na drzewo |
58 |
26 |
109 |
139 |
|||||
zderzenie pojazdów tylne |
45 |
2 |
109 |
1020 |
|||||
zderzenie pojazdów czołowe |
29 |
14 |
97 |
134 |
|||||
zderzenie pojazdów boczne |
22 |
6 |
51 |
292 |
|||||
najechanie na słup, znak |
13 |
2 |
28 |
268 |
|||||
najechanie na barierę ochronną |
8 |
2 |
8 |
257 |
|||||
najechanie na pieszego |
7 |
3 |
14 |
7 |
|||||
najechanie na unieruchomiony pojazd |
5 |
2 |
6 |
129 |
-
RODZAJE POJAZDÓW, KTÓRYCH KIERUJĄCY BYLI SPRAWCAMI ZDARZEŃ DROGOWYCH SPOWODOWANYCH „PRĘDKOŚCIĄ”
Niektóre rodzaje pojazdów, których kierujący spowodowali zdarzenia drogowe, gdzie główną przyczyną było niedostosowanie prędkości jazdy:
|
Wypadki |
Zabici |
Ranni |
Kolizje |
|
RODZAJ POJAZDU SPRAWCY |
samochód osobowy |
351 |
55 |
470 |
4375 |
motocykl |
33 |
7 |
31 |
102 |
|
motorower |
19 |
1 |
21 |
58 |
|
samochód ciężarowy |
34 |
2 |
46 |
547 |
-
WIEK SPRAWCÓW ZDARZEŃ DROGOWYCH SPOWODOWANYCH „PRĘDKOŚCIĄ”
Najliczniejszą grupą wiekową sprawców zdarzeń drogowych, gdzie główną przyczyną było niedostosowanie prędkości jazdy są osoby młode, w wieku 18-35 lat:
|
Wypadki |
Zabici |
Ranni |
Kolizje |
|
WIEK SPRAWCY |
18 lat |
35 |
3 |
54 |
202 |
19 lat |
18 |
2 |
22 |
219 |
|
20 lat |
26 |
1 |
37 |
248 |
|
21 lat |
21 |
3 |
24 |
201 |
|
22 lat |
14 |
7 |
24 |
229 |
|
23 lat |
20 |
2 |
26 |
190 |
|
24 lat |
19 |
4 |
21 |
187 |
|
25 lat |
16 |
1 |
27 |
199 |
|
26 lat |
13 |
3 |
13 |
139 |
|
27 lat |
20 |
5 |
42 |
149 |
|
28 lat |
18 |
1 |
25 |
165 |
|
29 lat |
11 |
2 |
9 |
156 |
|
30 lat |
12 |
2 |
14 |
157 |
|
31 lat |
11 |
2 |
12 |
141 |
|
32 lat |
14 |
1 |
17 |
150 |
|
33 lat |
7 |
2 |
5 |
139 |
|
34 lat |
10 |
1 |
11 |
133 |
|
35 lat |
10 |
2 |
14 |
97 |
-
SZYBCIEJ ZAWSZE OZNACZA NIEBEZPIECZNIEJ !
Powyżej przytoczone zostały dane statystyczne zdarzeń drogowych, gdzie główną przyczyną była „prędkość”. Z całą pewnością „prędkość” miała swój niekorzystny udział w większości zdarzeń drogowych zaistniałych na terenie Wielkopolski.
Większa prędkość jazdy to:
-
gorsza obserwacja drogi,
-
zawężenie pola widzenia,
-
zbyt późne zauważenie przeszkody (stojącego pojazdy, pieszego, wyrwy w nawierzchni drogi, itp.),
-
mniej czasu na reakcję,
-
podejmowanie szybko niewłaściwych decyzji o wykonaniu manewrów, np. wyprzedzania, skrętu, itp.
-
wydłużenie drogi hamowania i drogi zatrzymania,
ROZPĘDZIĆ JEST ŁATWO – ZATRZYMAĆ JUŻ NIE.