Uwaga na oszustwa internetowe! Ostrzegamy przed fałszywymi ofertami
Zakupy przez Internet stały się codziennością, ale niestety – coraz częściej zamawiający padają ofiarami oszustów. Policjanci Wydziału do walki z Przestępczością Gospodarczą konińskiej komendy przyjmują wiele zgłoszeń dotyczących nieuczciwych sprzedawców, którzy zamiast zamówionych produktów wysyłają przypadkowe przedmioty lub w ogóle nie realizują transakcji.
Zmiana sezonu często oznacza dla nas wymianę garderoby i zakupy nowych rzeczy – butów, ubrań czy elektroniki. Niestety to także okazja dla oszustów internetowych, którzy żerują na naszej chęci znalezienia okazji w sieci. Policjanci Wydziału do walki z Przestępczością Gospodarczą konińskiej komendy przyjmują wiele zgłoszeń dotyczących nieuczciwych sprzedawców, którzy zamiast zamówionych produktów wysyłają przypadkowe przedmioty lub w ogóle nie realizują transakcji.
Przykłady oszustw internetowych zgłoszonych do konińskiej jednostki:
➡ Pokrzywdzony zamówił przez Facebooka telefon komórkowy, po otrzymaniu paczki i zapłaceniu 300 zł okazało się, że w środku zamiast telefonu znajdowały się powerbank i termos.
➡ Kolejna osoba zamówiła na Facebooku dwie pary markowych butów, płacąc 238 zł przy odbiorze. Po otwarciu paczki okazało się, że otrzymała czarne buty nieokreślonej marki, niezgodne z zamówieniem.
➡ Inny pokrzywdzony chciał kupić telefon przez Facebooka i zapłacił 340 zł przy odbiorze. Po otwarciu przesyłki okazało się, że w środku zamiast telefonu znajdowały się czarne materiałowe buty.
Jak widzimy to kolejne przykłady oszustw za pomocą Internetu w ostatnim czasie. Legendy mogą być różne, bo sprawcy wymyślają coraz to nowsze metody oszustwa, jednak cel jest zawsze ten sam – osiągnąć zysk cudzym kosztem.
Jak zatem nie dać się oszukać?
✅ Kupując w sieci kieruj się ograniczonym zaufaniem do sprzedającego
✅ Zwróć uwagę na podejrzanie niskie ceny
Jeśli cena produktu jest znacznie niższa niż w sklepach stacjonarnych lub na znanych platformach sprzedażowych, powinna zapalić się czerwona lampka. Oszuści często kuszą „okazjami”, aby zwabić klientów.
✅ Sprawdź, czy to sklep internetowy, czy prywatne konto
Wiele oszustw odbywa się za pomocą prywatnych kont na Facebooku lub fałszywych stron internetowych. Lepiej kupować z oficjalnych sklepów lub renomowanych platform sprzedażowych.
✅ Weryfikuj dane kontaktowe sprzedawcy
Uczciwy sprzedawca powinien podawać numer telefonu i e-mail. Jeśli adres e-mail jest zagraniczny lub wygląda podejrzanie (np. losowe ciągi znaków), może to oznaczać oszustwo.
✅ Nie ufaj wyłącznie pozytywnym komentarzom
Oszuści często generują fałszywe opinie, które wyglądają bardzo wiarygodnie. Warto poszukać recenzji w innych miejscach, np. w wyszukiwarce internetowej.
✅ Unikaj płatności przy odbiorze, jeśli nie masz pewności
Wiele oszustw polega na wysyłaniu paczek z losowymi przedmiotami. Kurier nie ma obowiązku sprawdzania zawartości paczki – płacisz za nią w ciemno.
Zakupy online mogą być wygodne i bezpieczne, jeśli zachowasz ostrożność. Pamiętaj, że oszuści stosują coraz nowsze metody, dlatego zawsze warto weryfikować oferty, szczególnie te z portali społecznościowych.
Jeśli padłeś ofiarą oszustwa, niezwłocznie zgłoś sprawę na Policję. Każde takie zgłoszenie pomaga w walce z internetowymi przestępcami!
mł. asp. Sylwia Król