Aktualności

UWAGA - oszuści cały czas w natarciu

Data publikacji 08.12.2023

Do Komendy Miejskiej Policji w Koninie z terenu miasta oraz powiatu co chwila docierają sygnały o kolejnych oszustwach, w wyniku których mieszkańcy tracą swoje pieniądze. Pomysłowość sprawców nie zna granic, prześcigają się ze sobą w coraz bardziej zaskakujących i wszechstronnych scenariuszach. Cel zawsze jest jednak taki sam - kradzież naszych pieniędzy.

Zbliżający się okres świąt zredukował poziom czujności wielu osób. Pamiętajmy, że obietnica uzyskania wielkich pieniędzy bądź inwestycji bez ryzyka to zazwyczaj jedno wielkie oszustwo. Chrońmy siebie i innych przed utratą oszczędności czasami nawet całego życia. Ku przestrodze informujemy o oszustwach jakie miały miejsce w ostatnim czasie.

 

1)  Mieszkaniec Żychlina skuszony możliwością inwestycji giełdowych w projekcie infrastrukturalnym Baltic Pipe, został namówiony przez oszusta do instalacji na swoim telefonie i komputerze oprogramowania typu Alpenix oraz AnyDesk, które dały sprawcy dostęp do zdalnego pulpitu wskazanych urządzeń. Oszust mając pełnie możliwości wykonywania operacji na koncie bankowym swojej ofiary zdołał pozyskać od niego kwotę prawie 65 000 zł.

2)  Inny mieszkaniec pragnąc wejść w świat inwestycji na rynku walut pozostawił swoje dane kontaktowe na znalezionej w sieci internetowej stronie inwestycyjnej. Oszust skontaktował się z nim podając się za brokera giełdowego. Początkowo doszło do wpłaty skromnej sumy do „portfela finansowego” na poczet dalszych inwestycji. Szybki wzrost liczb w portfelu oraz otrzymana „nadwyżka z inwestycji” podniosły poziom zaufania do osoby podającej się za brokera. Namowy do kolejnych wpłat oraz logowania się do strony banku poprzez otrzymany wiadomością link ostatecznie doprowadziły do utraty 74 000 zł.

3)  41-letnia mieszkanka powiatu Konińskiego poznała na portalu Facebook mężczyznę obcej narodowości. Skuszona namowami do spotkania dokonała przelewów na łączną kwotę 35 000 zł celem umożliwienia przyjazdu do Polski swojemu nowemu przyjacielowi. Oszust wykorzystał wyłącznie ufność kobiety, a do ich spotkania nie doszło.

4)  Kolejny oszust drogą telefoniczną skontaktował się z 65-letnią mieszkanką konina. Poinformował, że kobiecie w związku z zaciągniętą w latach ubiegłych pożyczką należy się zwrot pieniędzy w kwocie 3000 zł. Uszczęśliwiona informacją przekazała oszustowi dane osobowe w tym numer i serię dowodu osobistego oraz numer pesel, a także zainstalowała na telefonie aplikację AnyDesk, aby udzielono jej pomocy w procedurze zwrotu pieniędzy. Kobieta wykonała wszystkie polecenia otrzymywane telefonicznie. Zanim zorientowała się, że jest oszukiwana, sprawca dokonał przelewów w kwocie 5500 zł oraz zaciągnął 3 pożyczki na łączną kwotę 4100 zł.

5)  Ostatnia ofiara poprzez aplikację Messenger otrzymała prośbę z konta swojej koleżanki, aby udostępnić zdjęcia karty bankomatowej oraz podać kody BLIK. Przekonana przez sprawcę, że jest to konieczne w związku z wygraną pieniężną obu kobiet w konkursie, zgodziła się wykon każdą czynność opisaną w wiadomościach. Dopiero po udaniu się do placówki bankowej otrzymała informację iż na obcy rachunek przelana została kwota 900 zł.

Powrót na górę strony