OSZUSTWA - SPOSOBY
Konińscy policjanci ostrzegają przed klikaniem w podejrzane linki oraz przed oszustami podającymi się za pracowników banku, którzy dzwonią z oficjalnych numerów banków. Oszuści, twierdzący, że są konsultantami bankowymi, nakłonili pokrzywdzonych do wypłaty pieniędzy a następnie do wpłacenia gotówki i podania kodu BLIK
Policjanci odnotowują kolejne przypadki oszustwa „na pracownika banku”. Pokrzywdzeni są tak manipulowani przez przestępców, że wypłacają posiadane w banku środki, a następnie wpłacają je we wpłatomacie innego banku przekazując kody BLIK przestępcom. Oszust dzwoni do konkretnej osoby i podaje się za konsultanta bankowego. Numer telefonu, z którego dzwoni fałszywy pracownik placówki bankowej wygląda jak oficjalny numer banku, który można potwierdzić na stronie internetowej. Dzwoniący informuje o niepokojących transakcjach na koncie ofiary i żeby je anulować konieczna jest osobista wizyta w placówce banku. Oszuści modyfikują swoje działania mówiąc swoim ofiarom, żeby w banku z nikim nie rozmawiały, że pracownicy placówki mogą być zamieszani w ten proceder. Karzą wypłacić gotówkę i wyjść z banku. Następnie za pomocą podanych przez nich kodów BLIK należy wpłacić wypłacone wcześniej pieniądze we wskazanych wpłatomatach.
Wystawiając przedmioty na sprzedaż na popularnych portalach internetowych należy uważać i sprawdzać dokładnie profil osoby, która jest zainteresowana kupnem naszej rzeczy. To kolejny sposób w jaki oszuści próbują wyłudzić od nas pieniądze. Wysyłają wiadomść, że są zainteresowani kupnem wystawionego przez nas przedmiotu i w celu uwierzytelniania transakcji należy potwierdzić sprzedaż klikając w wysłany przez nich link. Link przekieruje nas na fałszywą stronę banku, gdzie po zalogowaniu się i zatwierdzeniu płatności oszuści mają dostęp do naszych oszczędności.
Policjanci przypominają i ostrzegają:
- pracownicy banku nigdy nie proszą o podanie loginu i hasła do konta, a tym bardziej kodu autoryzacyjnego SMS;
- nie polecają też instalowania aplikacji, z której mogą wykonywać ruchy na koncie klienta;
- tożsamość konsultanta zawsze można potwierdzić dzwoniąc na infolinię.
O wszelkich próbach wyłudzenia pieniędzy należy natychmiast poinformować policję dzwoniąc na numer alarmowy 112.